понеделник, 18 юли 2011 г.

тайният живот на коко шанел - част втора

жустин пикардия разкрива истината за младежта на емблематичния дизайнер преди да стане легенда. прочетете историята по-долу и след това вижте изключителните илюстрации на шанел от карл лагерфелд.

от жустин пикардия,
списание харпърс базар

към първа част

но много други неща са скрити, на стотици мили от улица камбон, в обазин, отдалечено цистерцианско абатство от 12 век, високо в хълмовете на корез, където характерът на габриел е оформен от монахините, които я отглеждат. шанел никога не забравя годините си в обазин, където живее между 11-тата и 18-тата си година, в дом за сираци, управляван от сестрите на конгрегацията на свещеното сърце на мария. нейният баща, безотговорен амбулантен търговец, винаги в движение, оставя трите си дъщери там след смъртта на майка им от туберкулоза и изчезва завинаги.

монахините, които все още живеят в обазин са по-заети с почитането на бога, отколкото да посрещат модни журналисти, все пак бяха достатъчно любезни и ми позволиха да ги посетя, като спазвам техните правила за мълчние и молитва. габриел идва тук с двете си сестри, през февруари 1895. пристигнам по същото време на годината, горчиво студен сезон, когато зимата все още не е разхлабила хватката си върху планината. само няколко от монахините са останали, а сираците отдавна са изчезнали. въпреки това техните общежития са останали недокоснати - железни детски легла наредени до белите стените, а над леглата висят разпятия.

тук вървях, съзерцавайки какво означава да бъдеш отхвърлен, в търсене на сърцето на шанел. вътре в абатството, сама в залеза на зимата, прекарах часове, взирайки се в детайлите на средновековни стъклописи - мистериозна геометрия, която изглежда зловещо като известниото лого с две ‘с’. след това се изкачих по тъмните стълби отвъд олтара, по дълъг коридор, който се спуска по дължина на манастира, в които средновековни монаси са редили сложни мозайки от звезди с пет лъча и листенца - квинтесенция на проектите на шанел.

когато напуснах обазин, не намерих чудотворно решение за нещастието, а изпитвах дълбоко съчувствие за това, което шанел може да е научила там. след като е изоставена, тя израства в атмосфера на силно изразен аскетизъм, където молитвата и наказание съществували рамо до рамо. в обазин се е научила да шие, което и помага да си намери работа като шивачка в един провинциален град. но също така тя е уловила суровата красота на нейното обкръжение и го трансформира в хода на кариерата си в нейн подпис. в черно-белите одежди на монахините се проявяват в сдържаната, но и феерична мода, така характерна черта на шанел. техните броеници, кръстове и вериги са преобразени в перли и бижута, които са по-значителни, от самите аксесоари.

освен това, шанел също показва героични качества, които я правят толкова успешна: прозорливостта да превърне черното, цвят на траур, в символ на независимост, свобода и сила и смелостта да продължи да работи, дори когато любовта я предава. тя също не е безгрешна, разбира се, както и всички завладяващи герои: твърда и безмилостна и в грешка понякога, както монахините, които са я възпитали. но тя също така е уязвима достатъчно, за да скърби за тези, които е загубила и е вярна към мъжете, който са я остави, включително баща й, когото никога не вижда отново. къде ли е отишъл той, или поне в приказката,която разказа в зряла възраст (една от многото истории, които изграждат толкова много слоеве на мита)? за америка, обетованата земя, за да намери късмета си. не е стигнал до там, разбира се - пътят му е приключил в неизвестен пиянски бар на селските пазари. но дъщеря му стига, и америка й аплодира, от бряг до бряг. излизайки от дебелите стени на сиропиталището, през париж по целия път до горен манхатън и холивуд хилс, габриел шанел показа, че една жена не трябва да се определя от мъжете, които я желаят и изоставят. защото в края на краищата, шанел е изцяло нейно собствено творение, което търси съвършенството в моделите си до най-последния ден от живота си.

Няма коментари: